Mijn naam is Yvar van de Kraats en ik ben vierdejaars student Logistiek en Economie aan de Christelijke Hogeschool Windesheim, te Zwolle. Na mijn eerdere ervaringen bij Van Wijnen en Pon logistics, vertel ik u graag meer over mijn huidige afstudeertraject.

Tijdens het afstuderen neem ik deel aan het programma Topcoaches voor Toptalent. Met Topcoaches voor Toptalent wil evofenedex, in samenwerking met TLN en vLm de aansluiting tussen het bedrijfsleven en het hbo-onderwijs versterken. Na de selectieprocedure ben ik via het programma gekoppeld aan Albert van de Scheur uit Apeldoorn. Albert van de Scheur heeft een uitstekende mogelijkheid om een uitdagende opdracht op het gebied van IT-implementatie te onderzoeken, te begeleiden en tevens uit te voeren. In mijn studietijd heb ik voornamelijk geleerd om een plan te schrijven, nu wil ik graag ook leren het plan uit te voeren. Tevens heb ik in mijn studietijd voornamelijk bij grote bedrijven (+300 werknemers) gewerkt en tijdens mijn afstuderen wil ik ervaren hoe het werk binnen een MKB-bedrijf is.

Albert van de Scheur
Albert van de Scheur is opgericht in 1934 en is één totaalpartner voor de specialistische logistiek op het gebied van industrieel verhuizen. Met een vast team van circa 30 medewerkers en een ruime flexibele schil verleent Albert van de Scheur diensten op het gebied van machine transport, machine verplaatsingen en verhuizingen, industriële verhuizingen, fabrieksverhuizingen en exceptioneel transport. Naast machine verplaatsing beschikt Albert van de Scheur over een eigen warehouse waar de machinedelen voor klanten worden opgeslagen. Met projecten door heel Europa, worden klanten volledig ontzorgd, van demontage, verplaatsing, montage tot het opnieuw in productie brengen van een machine.

Bekijk in 1 minuut wat wij doen

Opdracht
In de veranderende wereld moet ook de logistieke sector mee veranderen. Albert van de Scheur beschikt over een uitgebreid transportmanagement systeem van TANS. Deze wordt echter niet optimaal gebruikt. Bovendien is automatiseren een continu proces, waarbij je altijd actueel moet blijven. Naast TANS wordt er gebruik gemaakt van verschillende andere informatiedragers (Excel, Word etc.) De werknemers hebben een eigen werkwijze en eenduidige werkprocessen maar deze worden gevoed door verschillende systemen. Om voor op te kunnen blijven lopen in de transportsector qua automatisering en om de huidige werkwijze van de mensen te veranderen is een implementatie van vier nieuwe modules (Uren-, WMS- , CRM- en factureringsmodule) aan het TANS systeem gewenst. De hoofdvraag van het onderzoek is:
‘Hoe kan Albert van de Scheur haar belangrijkste administratieve processen op korte termijn optimaliseren en succesvol implementeren in één softwarepakket (Talis), zodanig dat vervolgens de centraal beschikbare gegevens benut en beheerd worden door betrokken medewerkers.’

Op het moment van schrijven heeft Albert van de Scheur reeds de urenmodule geïmplementeerd en is voor de urenadministratie een uren-app in ontwikkeling, waarmee de medewerkers de uren per week op de telefoon kunnen verantwoorden (i.p.v. papieren urenformulieren). Tevens is de inrichting van het WMS goed verlopen en wordt dit momenteel uitgebreid getest. Tot slot staat de planning voor de implementatie van de CRM- en factureringsmodule vast voor april tot en met juni.

Het afstudeertraject is voor mij geslaagd wanneer de organisatie en haar medewerkers tevreden zijn met het bereikte resultaat (daadwerkelijk werken met de nieuwe werkwijze), school mijn onderzoekscriptie goedkeurt en ik mij persoonlijk heb kunnen ontwikkelen. Na afloop van mijn afstuderen wil ik graag een master Supply Chain Management volgen.