De vLm Community Vrouwennetwerk heeft 3 evenementen rondom het thema Talent en bedrijf gepland.
Het drieluik bestaat uit de volgende thema’s:
– Employer branding: Hoe zorg je ervoor dat je een aantrekkelijk werkgever bent voor je (toekomstige) medewerkers?
– Talent(h)erkenning in je eigen bedrijf: Hoe blijf ik een aantrekkelijke werknemer voor mijn werkgever?
– Jouw talent: Hoe zorg ik ervoor dat ik in mijn kracht sta? Waar zit mijn talent?
Het eerste druk bezochte evenement, dinsdag (30 oktober) bij HEMA Distributiecentrum in Utrecht, was gericht op Employer branding. Hoe trekt een bedrijf als HEMA mensen aan, en hoe houden zij dit talent binnen. Zeker in deze economische tijden is het vinden van goed personeel een flinke uitdaging. HEMA is een sterk oer-Hollands merk, dat profijt heeft van de bekendheid, maar zeker concurrentie ondervindt bij het werven van logistiek en technisch personeel van andere bedrijven die logistieke diensten vanuit de regio Utrecht organiseren.
Na een warm ontvangst met koffie, thee en HEMA stroopwafels en een kennismaking nam Laura Born ons middels een presentatie mee door het logistieke proces. Daarna nam Rianne Rottier het stokje over om ons verder mee te nemen in de HR-wereld van HEMA. Er volgde een levendige discussie tussen de vLm dames en de dames van de HEMA over allerlei facetten rondom het binnenhalen en behouden van personeel. Hierin werden vragen en opmerkingen heel open ontvangen en beantwoord.
Er wordt samen met Inhouse uitzendbureau Randstad naar creatieve oplossingen gekeken om personeel in te zetten en te behouden zoals het actief opleiden van uitzendkrachten en werkgarantie te bieden door inzet bij meerdere klanten van Randstad op het industrieterrein.
Daarnaast promote HEMA online het werken bij HEMA steeds meer aan met filmpjes en aansprekende advertenties.
In het interactieve gesprek werden nog meerdere leuke ideeën aangedragen om HEMA distributiecentrum meer als werkgever op de kaart te zetten. Goed om zo wederzijdse ideeën uit te wisselen!
Na deze leuke discussie, werd de groep in 3 kleine groepen verdeeld en werden we door het (non-food) magazijn geleid. Het distributiecentrum dat een enorm oppervlakte heeft, bevat verschillende logistieke processen. Het DC ontvangt de goederen in dozen op pallets via wegvervoer of los in dozen via zeecontainers. Alle goederen worden op pallets opgeslagen in het distributiecentrum. Er wordt zoveel mogelijk vanuit blauwe kratten geleverd naar de winkels. Een pallet wordt dan via de ompakafdeling omgepakt van een doos op een pallet naar een krat. Er wordt onderscheid gemaakt tussen push(actie/start leveringen) en pull(automatische bestelling o.b.v. forecast/voorraad in de winkel) leveringen. De push artikelen worden in de VPS (Volume Picking System) gepicked en de pull artikelen worden in de DPS (Dynamic Picking System) gepicked. Beide systemen zijn gebaseerd op Pick to Light, waarbij de orderpicker vanuit een voorraadkrat artikelen verplaatst naar een winkelkrat.
Als een artikel niet in een krat past, dan wordt het via een rolcontainer geleverd. Het conventionele pickgebied is ook ingedeeld op basis van push en pull leveringen.
De winkels worden meerdere keren per week beleverd. HEMA heeft eigen wagenpark en chauffeurs die de Benelux winkels beleveren. HEMA maakt gebruik van dienstverleners voor het bevoorraden van winkels buiten de Benelux.
Na de rondleiding, waar ruim de tijd voor werd genomen, was aansluitend een gezellige borrel met drankjes en hapjes.
Een zeer geslaagde aftrap van deze serie evenementen. Wij hopen alle dames weer te begroeten bij het tweede evenement medio maart. Hou de site in de gaten voor meer informatie.