Giovanni Gubbels

Er ging een wereld voor me open

In de rubriek ‘De Professional’ laat evofenedex logisticx logistiek professionals aan het woord over hun werkzaamheden en drijfveren. Wat houdt hen bezig, waar zien zij kansen en wat is hun visie op logistiek?

Van het voetbalveld naar de supply chain. Dat is kort samengevat de loopbaan van Giovanni Gubbels. Na diverse functies in de logistiek besloot hij in 2017 voor zichzelf te beginnen, wat resulteerde in de oprichting van ChainCargo een jaar later.

Droomde je altijd al over een logistieke loopbaan?

Nee, ik ben er heel toevallig ingerold via het voetbal. Ik speelde op een relatief hoog amateurniveau en zo raakte ik in gesprek met sponsoren. Een van hen was een logistieke onderneming en daar kon ik stage lopen. Dat was mooi, want dan was ik altijd op tijd voor de avondwedstrijden en de trainingen, want als sponsor hield het bedrijf daar rekening mee. Eenmaal daar binnen ging er een wereld voor me open, de logistieke wereld. Ik realiseerde me dat alles om ons heen logistiek is. Tegelijkertijd voetbalde ik op een hoog niveau, onder meer eredivisie en Jong Oranje in het zaalvoetbal. Na een jaar te hebben stilgezeten door een ernstige blessure heb ik noodgedwongen een stap terug moeten doen. Gelukkig kon ik toen mijn energie kwijt in mijn nieuwe passie, de logistiek.

Wilde je toen al een eigen bedrijf starten?

Ik had wel de ambitie om er een te beginnen. Vanaf de middelbare school had ik al eigen bedrijfjes, waaronder zelfs een pop-up winkel. In de logistiek zag ik dat alles nog best gefragmenteerd is door een gebrek aan digitalisering. Echt samenwerken is nog wel een uitdaging, zeker over landsgrenzen heen. Iedereen is goed in het beschermen van zijn eigen koninkrijkje. Daar zag ik mogelijkheden tot efficiëntie en ook kansen voor een beter klimaat. Ik ben gestopt bij UPS waar ik inmiddels al een tijdje werkte en begon aan een eigen businessplan. Ik leerde toen mijn compagnon Jeroen Kemp kennen en samen hebben we ruim twee jaar geleden ChainCargo opgezet. Ons streven is om logistiek te vergroenen door datagedreven beslissingen. We begonnen op de koeriersmarkt die gespecialiseerd is in snel leveren. Er zijn zon’n zesduizend koeriersbedrijven in Nederland, maar iemand die een opdracht krijgt om van Eindhoven iets naar Amsterdam te brengen rijdt vaak met een lege auto terug. Wij brengen al die data bij elkaar en kijken of er een zending is die dan weer richting Eindhoven moet met spoed. Zo worden er minder kilometers gereden en dat is beter voor het milieu. We doen dat nu ook voor vrachtauto’s en hebben inmiddels in verschillende Europese landen voet aan de grond gekregen. Dit jaar hebben we in Boedapest een kantoor geopend en Barcelona staat nu in de planning. Als je ziet dat we in september 2018 begonnen met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, in maart 2019 live gingen met ons platform en sindsdien ons product verkopen, gaat het hard. We hebben nu 25 medewerkers en de omzet gaat over het miljoen.

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie, nu en in de toekomst?

We zagen dat het spoedtransport terugliep, maar andere onderdelen groeiden. We hadden gepland om pas in 2021 de full truck load-transporten te implementeren, maar dat hebben we snel naar voren gehaald tijdens de eerste lockdown. Dat draait nu goed en er was ook veel vraag naar. De crisis zorgt denk ik ook voor een impuls. We zijn gedwongen om digitaal te werken bijvoorbeeld. De komende vijf jaar gaat er veel veranderen. Ik ken jongeren die werkten bij bedrijven waar MS-DOS nog draaide; die gingen daar gillend weer weg. Zulke bedrijven vinden straks geen mensen meer. Bovendien weet de volgende generatie niet beter. Het is toch raar dat je precies weet waar je bestelde schoenen van 50 Euro zijn, maar geen idee hebt waar een pallet met goederen met een waarde van drie ton uithangt?

 

Paspoort

Naam

Giovanni Gubbels

Leeftijd

29 jaar

Burgerlijke staat

Relatie

Carriere

Na diverse opleidingen en studies als management trainee aan de slag gegaan bij MIQ Logistics. Vervolgens heeft hij als Quality and Inventory control manager gewerkt bij Fab.com, gevolgd door een commerciele functie bij UPS. Sinds september 2018 eigenaar van ChainCargo

Levensmotto

Always keep growing and learn by doing, everyone makes mistakes

 

Originele publicatie: Logisticx – Evofenedex – Februari 2021

Tekst Job Halkes