Op 24 mei vond er een bezoek plaats aan De Mandemakers Groep in Waalwijk. We waren te gast bij de Keukendivisie van het bedrijf. Het bezoek vond plaats in het grote DC van 40.000 m2 waar iedere week zo’n 1000 keukens worden uitgeleverd. Mandemakers is in Nederland met stip de grootste keukenleverancier en ook een grote speler in België en Duitsland. De keukenzaken van o.a. Brugman, Keukenconcurrent, Keukenkampioen, Grando, Keukenloods, De  Tweede Kamer behoren allen tot het concern. Het zijn keukens variërend van het echte prijsvechterssegment tot aan de dure topkeukens.

Zo’n 30 nieuwsgierige mensen zijn op het bezoek afgekomen. We werden zeer gastvrij verwelkomd door de enthousiaste mensen van Mandemakers. Tevens verwelkomd door Logistiek Midden Brabant die dit bezoek ook mede mogelijk maakt. Na een korte presentatie van Logistiek Midden Brabant, een organisatie die bedrijven, overheid en onderwijsinstellingen verbindt in de regio Midden Brabant, wordt het stokje overgenomen door Olaf van Berkel, de Logistiek Manager bij de keukendivisie. Aan alle kanten straalt de trots voor het bedrijf van hem af. Met een bedrijfsfilm wordt een overzicht gegeven van het indrukwekkende imperium dat is opgebouwd met de groep. Naast keukens is de Mandemakers ook groot op het gebied van sanitair en meubels met bekende merken als Sanidump, Saniweb, Morres Meubel en Piet Klerkx. Met prachtig beeldmateriaal wordt het operationele proces inzichtelijk gemaakt van het ontvangen van de goederen van de leveranciers tot aan aflevering, montage en nazorg bij de klanten. Het is een zeer goed geoliede keten. Alle medewerkers worden getraind in de basisbeginselen van het bedrijf dat de klant centraal staat en een tevreden klant is waar het om draait. Daar moet werkelijk alles voor wijken. Het bijbrengen van deze cultuur wordt ook wel het aanmeten van het mandemakersjasje genoemd. Het succes van het bedrijf heeft ook zijn keerzijde. Het vinden van goed personeel in een zich uitbreidende industriële zone van Waalwijk, is zonder meer lastig. Ook worstelt het bedrijf met de afvalstromen van papier, plastic en hout. Uit service oogpunt wordt al het afvalmateriaal meegenomen bij de klant. Dat resulteert tot een grote berg afval die retour komt naar de DC’s en verwerkt moet worden.

Als we later het DC inlopen, kijken we tegen een gigantische hoeveelheid voorverpakte keukens aan. Toch staat er niet veel meer dan één weekvoorraad. Maar dat zijn dan wel 1000 keukens! Wat opvalt dat het erg rustig is en de opslag er zeer goed geordend en netjes bij staat. Als we rondgeleid worden door één van de sectiehoofden wordt ook duidelijk waarom er zo’n rust heerst. Het proces is minutieus uitgewerkt. Leveranciers en ook de eigen organisatie wordt een heel strak protocol opgelegd. Kastjes worden nagemeten, aanrechtbladen worden gecontroleerd op beschadigingen en bestellingen worden gecontroleerd op compleetheid. Het lijkt erop dat niets aan het toeval wordt overgelaten om de zending compleet, op tijd en van de juiste kwaliteit bij de klant af te leveren. De hoek waar retouren van klanten opgesteld staan, is relatief klein. Er wordt aangegeven dat retouren met een servicegerichte houding niet te vermijden zijn. Echter, dan wordt er weer alles aan gedaan om te kijken of een 2e leven ingericht kan worden voor deze keukenspullen. De deelnemers van dit event zullen ongetwijfeld overtuigd zijn dat Mandemakers een tevreden klant heel serieus neemt. Als goed Brabants bedrijf worden we ter afsluiting uitgenodigd in de bar in het pand waar onder het genot van een drankje en hapje nog wat nagepraat wordt.