https://www.youtube.com/watch?v=a3EKfj8iJLg

Een directeur die weet hoe het is om zelf op de fiets te zitten en daardoor alle ins en outs kent. Zo omschrijft Nick Vreeswijk zichzelf. Deze finalist bewandelde een onconventioneel pad binnen de logistiek. Hij studeerde voor gymleraar in Zwolle en werkte naast zijn studie als fietskoerier bij Cycloon Post & Fietskoeriers. Nu, elf jaar later, is hij operationeel directeur bij Cycloon Post & Fietskoeriers en Fietskoeriers.nl. Hij geeft leiding aan zeshonderd postbezorgers en tweehonderd fietskoeriers.

Vreeswijk wist al vroeg dat hij ‘heel lang voor Cycloon zou blijven werken’. Aan de eigenaren maakte hij kenbaar dat hij graag met het bedrijf mee wilde groeien. In die tijd was Cycloon nog een lokaal fietskoeriersbedrijf dat binnen vijf jaar uitgroeide uit tot een landelijke logistiek dienstverlener met 22 post- en negen fietskoeriervestigingen. “We kwamen er al snel achter dat dat niet zo door kon gaan, omdat we met post groeiden in een krimpende markt. De markt voor pakketten groeide wel heel erg. Toen hebben we Fietskoeriers.nl opgericht en zo werd ik mededirecteur van twee bedrijven.”

Fietskoeriers.nl is inmiddels de enige pakketbezorger op de fiets met landelijke dekking. Negentien partners met 600 fietskoeriers fietsen samen in 33 steden voor bedrijven als Futurumshop, Girav en Dille & Kamille. Vreeswijk startte er als bedrijfsleider en moest naar eigen zeggen heel veel koppen koffie drinken om eventuele partners aan boord te krijgen. “Het was voor bestaande bedrijven een hele omslag. De partners waar we mee begonnen, waren traditionele fietskoeriers: bedrijven die een pakket van het ene bedrijf naar het andere bedrijf fietsten. In het samenwerkingsverband zouden ze grotere pakketrondes voor grote klanten verzorgen. Soms tegen scherpere tarieven. Wij moesten ze overtuigen dat dit ze, ondanks die tarieven, op de lange termijn meer zou opleveren. Dat ze uiteindelijk veel meer werk binnen zouden krijgen.”

Die partners zullen achteraf blij zijn dat ze de samenwerking met Fietskoeriers.nl toch zijn aangegaan. De omzet van het bedrijf zit namelijk al jaren in de lift. “We zijn heel hard aan het groeien. In drie jaar tijd zijn we van nul naar één miljoen pakketten per jaar gegaan. Voor 2019 verwachten we meer dan een verdubbeling in de groei”, vertelt de finalist. “We begonnen met B2C-leveringen voor webshops, maar profileren ons nu steeds meer als first en last mile-vervoerder, waarbij we werken met hubs aan de rand van steden. Dat sluit aan bij ons initiële doel om de stad schoner te maken.”

Waarom de Fietskoerier.nl-directeur de titel Jong Logistiek Talent moet winnen? “Door de manier waarop ik mensen aanstuur”, zegt Vreeswijk. “Het helpt dat ik alle stappen in het bedrijf heb doorlopen. Toen ik hier begon kreeg ik veel vrijheid en dat geef ik de medewerkers nu ook. Ik zorg dat ze zichzelf uitdagen en die vrijheid ook pakken. Dat gaat heus niet altijd goed, maar door vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven kunnen mensen je echt verbazen en stijgen ze boven zichzelf uit.”

Logistiek Manager van het Jaar
Op 28 maart klimmen de drie finalisten op het podium om de vakjury en het publiek nog een laatste keer te overtuigen. Logistiek Manager van het Jaar vindt plaats op 28 maart in Media Plaza, Jaarbeurs Utrecht. Meer informatie over het programma en aanmelding vind je hier. Aanmelden is gratis!