In de rubriek ‘De Professional’ laat evofenedex logisticx logistiek professionals aan het woord over hun werkzaamheden en drijfveren. Wat houdt hen bezig, waar zien zij kansen en wat is hun visie op de logistiek?

Supply Chain Management (SCM) rukt steeds verder op in de logistiek. Iemand die al vroeg inzag dat er toekomst zat in het optimaliseren van de ketenlogistiek is Hilbrand van der Kooi, nu directeur Supply Chain Management en Procurement bij detacheerder Yacht. Hij ziet de vraag naar SCM-leidinggevenden stijgen en denkt dat die ontwikkeling de komende jaren doorzet.

Waar komt de interesse in de logistiek vandaan?
”Ik heb een technisch bedrijfskundige achtergrond en binnen de logistiek en SCM vind ik het procesgericht werken ontzettend leuk. Dat je over ketens heen kijkt en ontdekt waar verbetering te
realiseren is tussen schakels. Bijvoorbeeld tussen planning en inkoop of planning en finance. Dat is iets dat me binnen het vakgebied enorm trekt en waar ik het graag met klanten over heb.
Binnen SCM heb je een aantal mooie ontwikkelingen. Zo is het steeds makkelijker om over ketens heen te kijken dankzij nieuwe digitale ontwikkelingen. Dat helpt om de informatie beter beschikbaar te maken, waardoor meer optimalisatie mogelijk is. Daarnaast wordt het proces steeds transparanter, vooral door de inzet van nieuwe technologieën. Het vakgebied ontwikkelt
zich enorm. Overigens ben ik bij toeval tegen SCM aangelopen. Mijn toenmalige manager bij Philips kon niet naar de SCM-training en ik mocht in zijn plaats. En als ik als directeur van het vakgebied terugkijk van toen naar nu, dan is er ontzettend veel veranderd. Het vakgebied staat steeds meer op de kaart, ook binnen Yacht. Met 260 professionals en veertig consultants is
Yacht SCM&P de grootste detacheerder op dit vakgebied in Nederland.”

Wat is volgens u een goede, talentvolle SCM-manager?
“Hij of zij moet beschikken over analytische vaardigheden en het procesmatig denken beheersen. Maar het is ook belangrijk dat het iemand is die mensen kan meekrijgen. Dat zijn belangrijke
eigenschappen die je moet hebben in een veranderende omgeving. Zeker met de digitalisering en de steeds sneller veranderende ketenregie heb je dat nodig. De vraag naar SCM-analisten
neemt toe, met name in het zuiden van het land. Over het hele land gezien neemt de vraag licht toe.”

U neemt ook deel aan het programma Topcoaches voor Toptalent. Is er genoeg aanbod van jong talent?
”Onvoldoende, we moeten talent máken. Wat je ziet is dat het in sommige regio’s krap is, zeker rondom Eindhoven, Tilburg en Amsterdam. Daar zie je dat bedrijven op HBO-instellingen
al aan het scouten zijn. In andere regio’s valt het mee. Bij Yacht werken we vanuit drie regio’s; Zwolle, Eindhoven en Amsterdam. Vorig jaar zijn we gestart met een traineeprogramma. Dat
is een driejarig traject waarbij de deelnemers elk jaar een andere opdracht uitvoeren bij een ander bedrijf; er wordt dan veel aandacht besteed aan hard- en softskill-ontwikkeling.
Daarna gaan ze kijken bij welk bedrijf ze in dienst kunnen of mogen ze kiezen voor een interimcarrière bij Yacht. In Amsterdam hebben we nu vijftig trainees en datzelfde talentprogramma
zijn we nu gestart in Eindhoven. We besteden veel aandacht aan kennisdeling en opleiding en we denken vanuit het ontwikkelen van de professionals. Zeventig procent door te doen bij de klant, twintig procent door kennis te delen en tien procent door opleiding. Zelf hebben we geen moeite om aan professionals te komen, onze propositie spreekt blijkbaar aan.”

De markt is nu dus goed. Wat zijn uw verwachtingen voor de komende tijd?
“Ik denk dat het vakgebied SCM zichzelf verder zal ontwikkelen. Ik voorzie ook dat de afdeling inkoop en de SCM-manager dichter naar elkaar toe zullen kruipen. Dat wordt meer een
vakgebied. De rollen worden ook anders. Wanneer je veel data tot je beschikking hebt, dan heb je ook andere profielen nodig. Vroeger zag je dat iemand uit het magazijn planner
werd, maar dat zie je niet meer. SCM is een vak, een echte specialisatie. De SCM-analist wordt een rol in de toekomst. Nu kom je de vraag daarnaar nog weinig tegen, maar goede
analisten zijn nodig in de toekomst. IT-kennis wordt steeds belangrijker.”

Meer informatie over Hilbrand van der Kooi?
Hilbrand van der Kooi
YACHT